Relacja z wizyty studyjnej w NorwegiW dniach 20-22 marca 2023 r odbyła się wizyta studyjna przedstawicieli polskich partnerów projektu w Norwegii. Wizyta była realizowana w ramach projektu: „Opracowanie i wdrożenie skutecznego modelu podnoszenia praktycznych umiejętności zawodowych uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Czartajewie we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami” finansowanego ze środków otrzymanych od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach Programu Edukacja.

7-osobowa grupa przedstawicieli polskich partnerów wzięła udział w wizycie studyjnej będącej jednocześnie spotkaniem projektowym z naszym norweskim partnerem Changemaker Education.

Głównym celem realizacji wizyty była wymiana doświadczeń w zakresie organizacji praktyk zawodowych w Norwegii, w tym dzięki spotkaniu z przedstawicielami norweskiego systemu edukacji zawodowej. Poza dyskusjami o działaniach projektowych w tym i samym narzędziu w formie platformy do organizacji praktyk zawodowych mieliśmy też okazję odwiedzić szkołę zawodową Gjennestad videregående skole. Gospodarzem spotkania była Rektor szkoły pani Kristin Sanna Kihle, która opowiedziała o historii szkoły, systemie nauczania w Norwegii w tym na poziomie szkoły średniej zawodowej oraz mieliśmy okazję zobaczyć infrastrukturę szkoły. Placówka kształci na następujących kierunkach: ogrodnictwo, architektura krajobrazu, budownictwo i konstrukcje, sprzedaż, usług i turystyka, rozwój zdrowia (pielęgniarstwo) i pracy z dziećmi (animator) i osobami starszymi (opiekun). System kształcenia praktycznego w Norwegii różni się od polskiego przede wszystkim wymiarem czasu poświęconego na naukę w miejscu pracy. Przez pierwsze dwa lata kształcenia teoretycznego uczniowie w każdym tygodniu nauki spędzają dwa dni w firmach związanych z kierunkiem kształcenia przygotowując się do kolejnego etapu kształcenia, który polega na realizacji 2-letniego płatnego stażu w firmach branżowych. Po tych 4 latach uczniowie zdają egzamin zawodowy i mogą albo rozpocząć pracę w zawodzie albo kontynuować kształcenie w tej samej szkole przez 1 rok w celu zdobycia dodatkowych kompetencji, które umożliwią im podjęcie studiów. Szkoła dysponuje znakomitą infrastrukturą lokalową z pracowniami branżowymi, przyjazną przestrzenią dla uczniów (kino, piłkarzyki, bilard itp.), bursą szkolną, stołówką, przedszkolem dla dzieci pracowników a także warsztatami, szklarniami, centrum ogrodniczym, polami uprawnymi, stacjami ładowania pojazdów elektrycznych.

Wizyta w szkole Gjennestad była bardzo cennym doświadczeniem dla przedstawicieli polskich partnerów i dała nam wyobrażenie o znaczeniu roli nauczania w miejscu pracy.

Poniżej galeria zdjęć.

On March 20-22, 2023, a study visit of representatives of Polish project partners to Norway took place. The visit was carried out as part of the project: "Development and implementation of an effective model for improving practical professional skills of students of the Technical School in Czartajew in cooperation with local entrepreneurs" financed from funds received from Iceland, Liechtenstein and Norway under the European Economic Area (EEA) under the Education Programme.

A group of 7 representatives of Polish partners took part in a study visit which was also a project meeting with our Norwegian partner Changemaker Education. The main goal of the visit was to exchange experiences in the organization of apprenticeships in Norway, including a meeting with representatives of the Norwegian vocational education system. In addition to discussions about project activities including tool in the form of a platform for organizing apprenticeships, we also had the opportunity to visit the vocational school Gjennestad videregående skole. The meeting was hosted by the Rector of the school, Mrs. Kristin Sanna Kihle, who talked about the history of the school, the teaching system in Norway at the level of vocational secondary school, and we had the opportunity to see the school's infrastructure. The school educates in the following fields: horticulture, landscape architecture, construction, sales, services and tourism, health development (nursing) and work with children (animator) and the elderly (caregiver). The system of practical education in Norway differs from the Polish one mainly in terms of time devoted to learning in the workplace. For the first two years of theoretical education, students spend two days each week in companies related to the field of study, preparing for the next stage of education, which is a 2-year paid internship in industry companies. After these 4 years, students take a vocational exam and can either start working in the profession or continue their education in the same school for 1 year in order to acquire additional competences that will enable them to study. The school has an excellent premises infrastructure with profile workshops, friendly space for students (cinema, table football, billiards, etc.), a school dormitory, a canteen, a kindergarten for employees' children as well as labs, greenhouses, a garden center, farmlands, charging stations for electric vehicles.

The visit to the Gjennestad school was a very valuable experience for representatives of Polish partners and gave us an idea of the importance of the role of teaching in the workplace.

Below is a photo gallery.